چکیده: (1496 مشاهده)
به منظور ارزیابی عرضه ماهی با طراحی پرسشنامه در سطح استان گلستان اطلاعات جمع آوری گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های فریدمن، کروسکال والیس و من¬ویتنی¬یو استفاده شد. نتایج نشان داد مصرف سرانه ماهی ماهی¬فروشان گلستانی 62 کیلوگرم می باشد. مساحت کل ماهی فروشی ها 1431 مترمربع است که 225 نفر بهطور مستقیم در آن مشغول به کار هستند. میزان 4/44 درصد فروش ماهی فقط به صورت خردهفروشی است. حدود 89 درصد ماهیان با دو نوع کانال عرضه برای ماهیان پرورشی و یک کانال برای ماهیان دریایی هر یک با سه سطح واسطه از طریق دلالان تأمین میشود. میانگین حداقل و حداکثر فروش روزانه هر فروشگاه ماهی به ترتیب حدود 45 الی530 کیلوگرم است. حدود 56 درصد ماهیان تولید شده در استان، از آن خارج شده و 6/16 درصد ماهی دریایی و 4/34 درصد ماهی پرورشی استان از خارج استان تأمین می شود. در بررسی عوامل مؤثر در فروش، فروشندگان با حداکثر سن 35 سال، تبلیغات را برای فروش ماهی موثر میدانستند، این در حالیاست که فروشندگان با میزان تحصیلات دیپلم و کمتر کیفیت و تازگی و فروشندگان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، تبلیغ فروشنده، میزان ضایعات ماهی و اندازه ماهی را در فروش مؤثرتر می¬دانستند. همچنین فروشندگان با سابقه بالای 16 سال اندازه ماهی را در فروش مهمتر میدانستند؛ بنابراین علاوه بر بهینه¬سازی امکانات بازار با توجه به روند صادرات ماهی به سایر استان های کشور، توجه به نیاز و اولویت های ساکنین استان با توجه به یافته¬های حاصل از نظرات فروشندگان گلستانی نیز ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي انتشار: 1400/7/10